Op naar kerst en Oud en Nieuw - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Alieke Vos Vos - WaarBenJij.nu Op naar kerst en Oud en Nieuw - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Alieke Vos Vos - WaarBenJij.nu

Op naar kerst en Oud en Nieuw

Door: AliekeVos

Blijf op de hoogte en volg Alieke Vos

22 December 2013 | Australië, Brisbane

Hallo allemaal,

Toen ik aan dit verhaal begon dacht ik dat het een beetje treurig zou worden. Omdat het het laatste verslag vanuit Australië zou zijn. Maar dan voel je het al weer aankomen. Ik ben nog steeds in Australië. Het oorspronkelijke plan was om 15 december naar Nieuw Zeeland te vliegen en daar dan een dikke 4 weken te zijn. Maar onder het motto: 'plans are there to be changed' heb ik ook dit plan maar eens gewijzigd. Het feit doet zich voor dat ik alleen in Cairns 5 weekjes als housekeeper heb gewerkt. Het was een shittie job en ik heb er niet echt een pot goud mee opgehaald. Ze zeggen dat Nieuw Zeeland goedkoper is dan Australië maar 4,5 week Nieuw Zeeland is toch minstens €1000 en dan moet je heeeeeel zuinig doen. Mijn vliegticket is vrij om te zetten naar een andere datum. Een oplossing had kunnen zijn, 3 weken werken in Australië en twee weken Nieuw Zeeland. Dat leek mij dan ook het beste. Maar wanneer ik de luchtvaartmaatschappij belde, bleken alle vluchten rondom kerst en oud en nieuw vol te zitten. De eerstvolgende beschikbare vlucht is 19 januari. Ondertussen had ik al werk gevonden. En moest ik dus kiezen wat ik wilde: blijf ik en werk ik in Australië of geef ik nog eens een smak geld uit in Nieuw Zeeland. Ik ben voor de eerste optie gegaan en ben dus nog steeds in Brisbane. De dag dat ik thuis kom zal niet veranderen, vrijdag 31 januari. Aangezien mijn studie de maandag daarop start. Al heb ik daar ook nog weer even over getwijfeld. De voornaamste reden om terug te komen was namelijk de studiefinanciering die vanaf het seizoen 2014/2015 zou stoppen en ik dus alleen zou krijgen als ik in februari zou starten. Maar nu heeft onze geliefde regering besloten om die regel terug te draaien en daarmee zou ik dus ook in september dus gewoon aanspraak kunnen maken op de studiefinanciering. Daarmee was de urgentie om naar huis te komen ineens een stuk minder hoog. Maar ja, het weekendje weg met de meiden komt eraan, de cascaderun kan ik niet missen, eerste Koningsdag lijkt me wel wat en zo zijn er nog meer dingen waarvoor ik graag terugkom. Al is Australië groter dan wat ik heb gezien dat is een beetje jammer maar ik heb er gewoonweg geen tijd voor gehad. En zo hetzelfde met Nieuw Zeeland. Maar ik ben nog jong dus wie weet wat er ooit nog gaat komen. Maar nu verder over mijn belevenissen.

In het laatste verhaal ben ik in Brisbane aangekomen samen met Sophie en Harry. We hadden al een hostel geboekt voor 2 nachten dus dat was lekker makkelijk. We hadden een 6-persoonskamer geboekt, hun administratie was echter een beetje pauper en dus waren die vol. We kregen een tweepersoonskamer toegewezen voordezelfde prijs. De ruimte was niet echt groot maar het bed was heerlijk met een lekker dekbed en ook de kamer had een goedwerkende airco. Na al die nachten op de grond was dit dus een soort hemel. Het hostel zelf was een klein beetje saai. De eerste dag stond in het teken van de auto inleveren. Omdat we een sleutel kwijt waren wilden we er eerst een bij laten maken. Na een half uur door Brisbane te hebben gereden zonder enig succes besloten we de gok te wagen door de wagen (leuk he, 2x wagen) in te leveren met een sleutel. Dat bleek een waardige gok want ze vroegen er niet eens naar.

De gezamenlijke pot was op 3 dollar na leeg. Dat was precies voldoende voor 12 eieren voor de ochtend. Omdat Sophie vegetarisch is, besloten dat iedereen maar moest kopen wat hij wilde. Harry en ik hadden op ons vlees na toch hetzelfde. Mijn vlees was een schnitzel in een prachtige hart/vorm. Ons diner was vrij laat. En we waren moe en hebben ons bed deze nacht dus vroeg opgezocht. De eerste hele dag was goed. Het begon dus getrouwer wijs met toast en gebakken ei. Sophie heeft een neef bezocht in een stadje vlakbij en Harry en ik hebben Brisbane ontdekt. Ik vond Cairns ook niet echt klein. Het was ongeveer even groot als Hoogeveen. Maar Brisbane is een echte stad. Met wolkenkrabbers en alles wat een stad nodig heeft. Voor mij was het al even geleden dat ik in een stad was, sinds Adelaide niet meer want ook Alice Springs is geen stad. Voor Sophie was het minder lang geleden maar zij is Londen gewend en dus was ze weer helemaal in haar nopjes. Waar grote steden normaal een uitgebreid openbaarvervoer netwerk hebben, heeft Brisbane alleen de trein en de bus. De bussen fungeren echter als metro. Er zijn hele gangenstelsels onder de grond die alleen toegankelijk zijn voor bussen. Dat was een vreemde gewaarwording, want waarom niet gewoon een metro? Dan heb je meer controle over reistijden. Maar het werkte prima dus dat is fijn.

Eigenlijk zouden we deze dag ook allemaal moeten plannen wat we verder wilden gaan doen. We zouden de volgende ochtend moeten uitchecken. Omdat het daar niet echt van kwam besloten om elkaar nog een dag langer te vergezellen door een nacht bij te boeken. (We mochten weer een doubleroom voor de prijs van een 6dorm). Maar dat was dan wel echt de laatste nacht samen. We hebben 's avonds een boottocht over de riviergemaakt en wilden daarna ergens een laatste drankje drinken. Brisbane mag dan wel een stad zijn maar een nachtleven op woensdag is er niet echt. Alle kroegen en barren op de weg terug naar het hostel waren dicht. En zo hadden we ons laatste drankje in het hostel.

Sophie was de eerste die 's ochtends moest vertrekken. Dus na een laatste groepsknuffel was het dan toch echt uit met de pret. Mijn nieuwe hostel was in Manly. Mijn verblijf in Sydney was ook in het Manly van Sydney en was super. Ik verwachtte een beetje hetzelfde. Niets was minder waar. Het was 40minuten met de bus en we reden door weilanden met koeien. Klinkt niet echt als een stad. Het hostel was ook een beetje vreemd. Het was het enige backpackers hostel in Manly en vrij klein. Ik had mezelf ingeboekt en betaald voor een week. Ondertussen had ik dus werk gevonden en moest ik elke dag met de trein heen en weer. Het hostel was goedkoop maar de trein zorgde ervoor dat het toch weer duurder werd. Ik checkte keurig elke keer in. 1 x checkte ik me niet uit. En kostte mijn tochtje 10 dollar waardoor ik in het negatieve saldo kwam te staan. De volgende ochtend was ik een beetje laat en kon ik geen nieuw tegoed bij kopen en aangezien ik nog nooit was gecontroleerd, gokte ik het op het zwartrijden. En dan kun je het wel weer raden, slechte keuze. Ik werd gecontroleerd en moest de trein verlaten. De regel is hier dat je eens in de 3 jaar betrapt mag worden op zwartrijden en dan kost het je niks (ook geen kaartje) dus dat was een gratis ritje.

Verder was het hostel in Manly anders dan ik gewed was met mijn Engelse vrienden Al mijn hostel genoten waren Duits of Frans en na 3 weken met twee Engelsen te hebben gereisd was dat weer even wennen. Daar waar ik de Engelse student was bij Sophie en Harry was ik nu de leraar voor de anderen, een rol die me niet zo goed bevalt. Het kost namelijk vrij veel energie, ik heb haast medelijden met Harry en Sophie omdat ze het drie weken met mij hebben moeten doen. Haha.

Ook was Manly saai. Op de vrijdag wilden we uitgaan. De enige bar die om half 11 open was, was de bar van het hotel aan de overkant van de straat. Het was erg gezellig, tot om 1uur de lichten aan gingen en we moesten vertrekken. Dat was de avond. Beetje anders dan dat we gewend zijn.

Na de week te hebben doorgebracht in Manly ben ik dan toch maar weer naar de stad verhuisd. Het eerste hostel in de stad die ik drie nachten heb geprobeerd had een keuken die op 5 minuten lopen lag van mijn kamer. De eerste avond wilde ik gaan koken, maar toen was ik de olie vergeten mee te nemen naar de keuken, dus ik weer 5 minuten terug naar mijn kamer om dat te halen. Toen ik het eten bijna klaar had bedacht ik me dat ook mijn bord en bestek nog in mijn kamer waren. Ook lag het hostel verder van het centrum dan verwacht. Kortom: flut hostel. En dus verhuisde ik naar een andere: Somewheretostay. Hier bleek ook een meisje te verblijven bij wie ik in Cairns in de kamer woonde en ook een collega. Ik was dus gelijk op mijn plek. Na de eerste drie nachten besloot ik dat ik hier tot het eind wilde blijven. Ik reserveerde dus een bed tot 19 januari (de dag dat ik Australië zal verlaten).

Ik moest elke avond werken. Ik werkte in de bediening van een Chinees restaurant. Ik vond het erg leuk om weer als oberesse (is dat het woord??) door het leven te gaan. Altijd gezellig om een praatje te maken met de gasten. Iedereen wilde weten waar mijn 'lovely accent' vandaan kwam. Dat vond mijn Chinese manager echter minder tof:'Je blijft te lang bij de tafels'. Is iets wat hij vaak zei, terwijl er niks anders te doen was en de gasten het leuk vonden. Zoals gezegd werkte ik iedere avond en af en toe ook de lunch. De eerste week heb ik zo'n 30 uren gewerkt. Dus dat is wel lekker. Brisbane heeft net als Cairns een gratis Lagoon (zwembad met strand). Met een paar meiden en jongens die ik in het hostel in Manly heb ontmoet gingen we daar geregeld even lekker bakken. Het restaurant zou dicht zijn met kerst, en dus hadden we bedacht dat we gezellig samen een kerstdiner zouden hebben.

Prachtige plannen. Totdat ik op mijn tiende werkdag aan het werk was. Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar ik heb (expres) in de verledentijd over mijn werk gepraat. Op deze bewuste werkdag was er een tafel met 4 volwassenen en een kindje. Een van de vrouwen bestelde Sinchuan Beef. We hebben ook Sinchuan Fish (kom ik op terug). De maaltijden worden verder niet met rijst geserveerd en ze bestelden twee porties steamed rice en een portie fried rice. Toen mijn collega aan de tafel kwam, zeiden ze echter dat ze geen fried rice hadden besteld. En ik had per ongeluk sinchuan beef en sinchuan fish aangeslagen. De vis was dus te veel. Mijn manager vond dat niet erg grappig en wilde dat ik die zou betalen ($30) dat is bijna 2 uur werken. Dus ik was een beetje chagrijnig. Na een poosje chagrijnig te zijn geweest en 3 keer met hem in zijn kantoor te hebben gepraat, hoefde ik niks meer te betalen en dacht ik dat het dus wel klaar was. Totdat hij een half uur later kwam vragen of ik oudejaarsavond ook beschikbaar was. Nu had ik natuurlijk geen echte verplichtingen maar ik had niet echt zin om voor 16$ per uur aan het werk te gaan. Dus zei ik hem dat ik niet voor minder dan het dubbele aan het werk ga. 'That's your choice'. Dat was alles wat hij daarop zei. De volgende dag kwam de echte baas een praatje met hem maken. En zij wás kwaad. En dus was mijn laatste werkdag alweer geschied.

Nu is het zo dat er twee vrienden uit Groningen ook in Australië zijn en dat die toevallig naar Brisbane komen. Het is vandaag zondag. En ze zullen vandaag aankomen, naar mijn hostel want we hadden bedacht dat we samen maar een feestje zouden moeten vieren. Nu ik geen werk meer heb had ik bedacht dat ik ook wel gewoon met hun mee kan reizen. Dus dat is wat ik ga doen. Ik vertrek maandag 23 december uit Brisbane en zal mijn kerst en Oud en Nieuw met hun doorbrengen en wel in Sydney. Toen ik alles boekte was dat mijn eerste plan, Oud en Nieuw vieren in Sydney, met het vuurwerk dat wij allemaal thuis op de televisie zien. Het was echter ook het eerste plan dat ik weer had geschrapt omdat het totaal niet goed uitkwam en nu is het plan er gewoon weer!! Oud en Nieuw in Sydney. Helemaal top! Wat dan ook nog eens leuk is, is dat Harry en Sophie ook allebei daar zijn. We kunnen dus gewoon nog even meeten. I love my life! <3

Vervolgens vertrek ik 19 januari definitief uit Australië. Om nog twee weken in Azië te zijn en dan zal ik weer (veilig) thuis komen om weer lekker te gaan studeren. Het einde is dus inzicht maar ik heb nog een aantal mooie weken voor de boeg!

Ik wens jullie allemaal een fijne kerst en een gelukkig en gezond 2014! En ik zie jullie in februari!

Een warme groet vanuit het zonnige Australië!

P.S. bedankt voor de verjaardagskaartjes. Ze zijn in Sydney aangekomen ik heb ze door laten sturen naar Manly in Brisbane. Dat duurde echter langer dan de week dat het aanvankelijk zou duren. Ik ben dus niet meer in Manly. De man van het hostel weet ervan. Hij zegt dat hij het zal bewaren. Ik hou het in de gaten en als ik terug ben in Brisbane zal ik er langs gaan en kijken of ze er nog zijn. Wel heb ik die van Siemen en Margje gezien, mama heeft de foto doorgestuurd. En die van Jantinus en Herma, die ligt nog in Sydney. Daar hebben ze een foto van doorgemaild, die heb ik dus gezien en die zal ik op pikken zodra ik in Sydney ben. Maar bedankt dus allemaal.

  • 22 December 2013 - 10:01

    Evert:

    Moi Puppe.

    die vlinders wordt niet wat hoor.
    Succes verder

  • 22 December 2013 - 14:59

    Anneke Krisman:

    Hallo Alieke van uit lemelerveld wensen wij jou fijne feestdagen en een goede jaar wisseling
    Oom Wim en tante Anneke

  • 22 December 2013 - 16:13

    Sophia Somsen:

    Hallo Alieke uit Schuinesloot We wensen jouw fijne feestdagen en een Gelukkig 2014

  • 22 December 2013 - 16:48

    Margje:

    Wij wensen jou fijne feestdagen en een goed uiteinde en dat je nog enkele mooie dagen in Australië mag hebben en veel plezier in nieuw Zeeland

  • 22 December 2013 - 18:59

    Rieks:

    we wensen jou hele mooie feestdagen en ook nog mooie weken daar geniet ervan en veel plezier in Nieuw Zeeland groetjes Rieks en Danielle en de kids

  • 22 December 2013 - 21:09

    Erna:

    Hele fijne (bijzondere) feestdagen voor jou gewenst,die je niet elk jaar op deze manier meemaakt.
    Have fun! Groet'n uit Schut!

  • 22 December 2013 - 21:44

    Jan En Anneke:

    Hoi Alieke wij wensen jou hele fijne feestdagen en een goede jaarwisseling.
    Oom Jan en Tante Anneke, Martin, Renè en Marjon, en erwin.

  • 22 December 2013 - 21:44

    Jolanda:

    Neem t er nog maar even lekker van! Voor je t weet ben je weer een ordinary student!
    Merry christmas and see you next year!

  • 23 December 2013 - 08:36

    Johan Vos:

    Hallo Alieke. Ik heb net je mooie verhaal gelezen, best wel spannend. Maar je gaat graag je eigen gang dus je red het vast wel. Wij wensen je veel plezier in de komende tijd.goede kerst en een voorspoedig en veilig nieuwjaar , pas goed op je zelf. Hartelijke groeten van tante Harmke en oom Johan

  • 23 December 2013 - 12:14

    Mirjam Gort:

    Alieke!!
    Het einde is in zicht, maar nog veel leuke plannen zo te lezen die met regelmaat ook weer veranderen hihi
    Hele fijne feestdagen ook voor jou! Wat zullen die dit jaar bijzonder zijn :) Geniet volop!!
    Groetjes Albert en Mirjam

  • 23 December 2013 - 15:21

    Hermieke:

    Hè Alieke,
    Wij wensen je ook fijne kerstdagen en natuurlijk een knallende jaarwisseling daar in Sydney.
    Zal wel iets anders zijn dan in Nieuweroord :-).
    Heel veel plezier nog de komende weken en tot in februari.

    Groetjes Gerard, Hermieke en de kids

  • 23 December 2013 - 22:46

    Geesje:

    Weer een mooi reisverslag, top. We wensen je ook fijne kerstdagen en een gezond en voorspoedig 2014

  • 24 December 2013 - 16:20

    Hanneke:

    Zo te lezen vermaak je, je nog prima! fijn dat alles goed gaat.
    veel plezier!
    liefs hanneke

  • 24 December 2013 - 22:50

    Gea Hugen:

    Hoi Alieke,

    bedankt voor de leuke kaart / foto die jij naar je dorpsgenoten hebt gestuurd ! hij heeft een mooie opvallende plaats in het dorpshuis gekregen. Ik was volgens mij in augustus de 1e die jou een mooie kerst toewenste.
    Bij deze doe ik dat nog een keer, bij jou is het inmiddels al de ochtend van 1e kerstdag. Wij gaan zo eerst maar eens een paar uur naar bed. Alieke fijne kerst, een heel gezellige jaarwisseling en een knallend begin van 2014 ! tot over een dikke maand. Geniet de laatste weken daar voordat je de grote oversteek weer maakt.

    groeten Gea

  • 28 December 2013 - 14:20

    Kirsten De Lange:

    Hoi Alieke!

    Leuk om je verhalen te lezen, je beleeft genoeg haha!
    Hoop dat je leuke kerstdagen hebt gehad. Ik wens je nog een hele fijne jaarwisseling maar dat gaat vast helemaal goed komen in Sydney! Geniet nog van je laatste weken in Australië en heel veel plezier in Azië!

    Liefs Kirsten

  • 28 December 2013 - 16:21

    Femmie Middelkoop:

    Dag Alieke,

    jouw verslag weer met veel plezier gelezen.
    Fijn dat je zo geniet van alles.
    Een hele gezellige jaarwisseling toegewenst en tot in februari hoor!

    Liefs, Femmie

  • 31 December 2013 - 19:55

    Erna De Buurvrouw:

    Hallo Alieke, wat gaat de tijd snel nog een paar weken en je bent alweer terug in Nieuweroord.
    Je moet weten.

    Geen mooier oord dan Nieuweroord.


    Nog een paar uurtjes en dan is het hierook 2014
    Jij hebt al heel wat wijntjes op en ligt al lekker te slapen.
    Maar hier gaat het nog beginnen.
    Een goed en gelukkig en gezond 2014.
    Groetjes Van Erna

  • 12 Januari 2014 - 20:13

    Willem Durville :

    Hallo.......Alieke! met de vader van Mark ! Wat en lang en uitgebeid verslagen heb je er staan ,moet haast en snipper dag voor nemen om alles te kunnen lezen , je heb best veel gezien in al die landen .goed voor de algemene ontwikkeling ...........en kan je en beetje tegen de jongens op ? en vooral de BUIL van Spijk ? ( mark dus ) , nauw veel plezier verder, and keep it cool , Groetjes ook aan Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alieke Vos

Alieke in Brasil

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1593
Totaal aantal bezoekers 26669

Voorgaande reizen:

18 November 2015 - 16 Februari 2016

Brazilië

26 Augustus 2013 - 31 Januari 2013

Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan en Thailand

Landen bezocht: