Eerste dagen in Manly (stadsdeel van Sydney) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Alieke Vos Vos - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Manly (stadsdeel van Sydney) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Alieke Vos Vos - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Manly (stadsdeel van Sydney)

Blijf op de hoogte en volg Alieke Vos

05 September 2013 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Na de voorspoedige reis is er alweer een aantal dagen voorbij gegaan. En deze zijn allemaal als een vakantie verlopen. Ik zal eerst een verkorte versie typen en dan een langere, mocht iemand niet zoveel zin en tijd hebben om het te lezen, lees dan alleen de verkorte ^^.

De eerste vier nachten heb ik in het zelfde hostel geslapen. De begeleiding rondom het plannen van een verdere reis was goed/leuk/handig. Ik had 1 Nederlands kamergenootje (Femke) met wie ik veel heb gewandeld, alle hotspots in en rond Sydney hebben we gezien.

We zijn de vrijdag en zaterdag met het hele hostel op stap geweest, in Manly. Manly is een wijk van Sydney waar het hostel zat. Deze stapavonden zijn zeer goed te doen, erg gezellig en leuk met goede muziek.

Zondag en maandag hebben vooral in het teken gestaan van het huren van een auto en het plannen van een verdere reis. Dit is allemaal gelukt. De rest is voor later!

Ciaoo

Langere versie:

In het hostel kreeg ik een bed toegewezen die samen met drie andere bedden in een kamer stond. Deze bedden waren allemaal bezet, wat betekende dat ik drie kamergenoten had. 1 Peruaans meisje, 1 Chilieens (iemand uit Chili) en jawel, een Nederlands meisje. Femke. Ze was de avond voor mij aangekomen en was dus ook nog vrij nieuw. Het klikte meteen goed, we besloten om samen maar een eind te gaan wandelen. Er werd ons een mooie route aangeraden die ongeveer twee uur zou duren. Om half 5 waren we vertrokken en hadden dan verwacht om rond half 7 terug te zijn. Wat we niet wisten is dat de gestelde tijd exclusief foto-tijd was. We stonden om de paar meter stil om foto's te maken dus die twee uurtjes liepen wat uit. Wat we ook niet wisten is dat het niet een simpel wandelpad was maar af en toe best een beetje klimmen: niet handig met slippers... Wat we ook niet wisten is dat de zon om 6uur onder gaat en dat het een half uur/drie kwartier later pikdonker is... We hebben de hele route dus maar niet terug gepakt en zijn zo snel mogelijk op het hostel aangelopen. Terugkomst: kwart voor 8 in het donker.

De tweede dag (donderdag 29 augustus) hebben we eerst lekker uitgeslapen tot half 11. Toen een beetje wat rondgehangen en zijn we 's middags aan een andere wandeltocht begonnen; van Goochee beach naar Bondi beach. Met name Bondi beach is een bekend strand uit films en series. In die films en series dan lijkt het altijd suuuuper mooi. Maar misschien omdat het hier nog winter is en het niet zo druk was, was het niet meer dan een gewoon strand. Verder was de wandeling wel leuk en gezellig en vooral ook weer lang. We zijn van half 3 tot ruim 6uur aan het wandelen geweest. Daarna moesten we nog met de bus en ferry terug naar het hostel. En toen was het dus weer ver na half 8 en donker. We hebben wat gegeten, gedoucht en toen (op tijd) gaan slapen. We hadden voor de dag erna namelijk een reisje gepland naar one of the eyecatchers van Australië: The Blue Mountains.

Voor die trip bieden verschillende organisaties allemaal georganiseerde tours aan die rond de 70/80 dollar kosten. Omdat ik een starterspakket heb geboekt heb ik een week lang een OV-Kaart tot mijn beschikking. Femke had dat niet maar die kon er voor 60 dollar eentje kopen en dus hebben we besloten om met de trein naar The Blue Mountains te gaan. Daar het park binnen komen was gratis. Vanuit het hostel werd ons aangeraden om vroeg te beginnen, we hadden de wekker om 5:50 en zaten keurig om 6:30 op de ferry, het enige jammere was dat de eerstvolgende trein pas een uur later ging, en dus hadden we het ook gered door een uur later te vertrekken, maar ja, who cares, het is vakantie.

Het was vanaf Sydney ongeveer 2 uurtjes met de trein en de omgeving was daar prachtig. The Blue Mountains danken hun naam aan de blauwe gloed die de eucalyptus boven uitstralen. We zijn eerst boven langsgelopen en hadden toen een super uitzicht op de hele vallei. Vervolgens liep het pad om de three sisters (vroeger versteend door een boze meneer) daarvoor moesten we eerst wel 900 traptreden af met een totale lengte van 400 meter. Dit was redelijk zwaar en na tijd stond je te trillen op de benen. En dat was dan bij het afdalen, we kwamen ook een paar mensen tegen die de route andersom liepen en dus die treden op moesten, geloof mij: suuuuuuper zwaar. In totaal hebben daar ook weer een wandeling gemaakt van 4 uren. En vonden we dat we de zaterdag wel een rustdag hadden verdiend. De terugweg van The Blue Mountains naar Sydey duurde wederom 2 uur. Aangezien we al vroeg waren vertrokken, een eind hadden gewandeld en dus moe waren, hebben we deze twee uren amper woorden gewisseld en in onze dromen de dag nog eens herbeleefd.

Bij terugkomst in het hostel waren we nog steeds moe, alle gasten in het hostel ging 's avonds echter op stap. Feestbeesten als we zijn, wilden wij niet achterblijven. En dat is maar goed ook want het was een topavond. Het enige nadeel was dat een wijntje 8 dollar kost (€6) en dus (ja ja ok ik!!) hebben we niet zo veel wijn gedronken.

Zaterdag was ingepland als chill/was-dag. We begonnen met de was. Er zat een wasserette vlakbij maar die kostte $5. Om een beetje goedkoper te kunnen bedachten we dat het handig was om een handwas te doen. Dit kostte (1) heel veel tijd, (2) het werd niet echt schoon en (3) het droogde buiten niet goed aangezien het niet zo warm was. Het chill deel van de dag hebben we deels op het strand door gebracht maar dat viel wat tegen want het was koud en winderig (geen bikiniweer). Dus zijn we maar verder gaan 'chillen' in de woonkamer van het hostel en ons mentaal en fysiek gaan voorbereiden op wederom een stapavondje. Ook deze stapavond was echt een goed feestje en eindigde 4uur om in een pizzaria met twee Ierse jongens.

Het was dus goed en wel half 5 toen we in bed lagen, maar omdat het de laatste nacht in het hostel was moesten we officieel voor 10u uitchecken. Het was dus een kort nachtje. De nacht van zondag op maandag wilden we graag in de stad zelf doorbrengen dus zijn we opzoek gegaan naar een hostel. Die vonden we, hij kostte zelfs maar $18 per nacht ipv $28 in het Manly Beach Hostel waar we tot dan zaten. Een groot verschil in prijs, maar ook in kwaliteit. Het stonk er in het hele hostel. In totaal was er plaats voor zo'n 250 mensen die het samen moesten doen met zo'n 20 douches en wc's. Dan kun je al raden hoe dat er uit ziet. We besloten om dus maar niet de hele avond in het hostel te gaan en hebben een hapje gegeten in the China Town. De echte markt was al dicht toen we aankwamen dus dat was jammer maar het was wel grappig. Daarna hebben we nog wat gedronken in Darling Harbour, hét uitgaansgebied van Sydney. Het ligt lekker aan de haven, de temperatuur was lekker dus het zat er heerlijk. De wijn kostte hier zelfs $12 per glas, dus hebben we maar een Corona gekocht.
Ook was er in het hostel geen wifi, op zich niet heel erg voor een dagje, dan zijn we echt een keer weg uit Nederland e.o. Maar dan wist ik helemaal niet wat Ajax heeft gedaan... En belangrijker, omdat we een auto wilden huren vanaf maandag konden we niet snel bij alle informatie die we daarvoor nodig hadden. Uiteindelijk is dat toch allemaal goed gekomen en hebben we een auto gehuurd waarmee we van Sydney naar Melbourne hopen te rijden.

Liefs Alieke

p.s. Ik heb tijdens de autoreis niet bepaald veel internet. Dus op het moment dat ik dit plaats heb ik misschien ook al wel nieuwere versies klaar. Maar om het toch een beetje chronologisch te vertellen en niet te grote stukken te gelijk te plaatsen, bewaar ik gewoon wat voor later. Zo af en toe komt er wel een datum in het stuk te staan dus dan moet je maar een beetje terug denken in de tijd.

Al over dat terug denken in de tijd. Dat doen ze hier niet, vooral in Sydney loopt iedereen gewoon met Iphones over straat en lopen ze echt niet achter op ons.

• 05 September 2013 - 08:27

Sophia Koster:

Wat leuk allemaal, heerlijk, elke dag een nieuw avontuur, je bent er nog niet zo ang, maar al veel beleefd
    Veel plezier, en tot je volgende berichtje, hier is het net als altijd, alleen hebben we nog steeds mooi weer, lekker
    Gr Sophia

• 05 September 2013 - 08:53

Daphne:

Leuk verhaal Alieke. Beetje jammer van de dure drankjes..Dat wordt afkicken :P Veel plezier chickaaa..en tot het volgende verhaal :D xxx

• 05 September 2013 - 09:39

Joyce:

Aan beweging geen gebrek lees ik al haha! Dat wordt afkicken van de wijntjes meid :p lekker genieten meid. Ik kijk uit naar het volgende verhaal.. xx

• 05 September 2013 - 10:46

Chris:

Mooi verhaal, het is hier nu mooi zomer weer. groet Chris

• 05 September 2013 - 18:18

Bertin Koster:

Goed zo hou ons maar op de hoogte

• 05 September 2013 - 18:56

Erna Kroezen:

Hoi Alieke, wat zie jij veel van de wereld. Have fun.
    Groetjes Erna

• 05 September 2013 - 21:12

Ria:

Leuk verhaal Alieke, t is bijna als of ik het je hoor vertellen.

• 05 September 2013 - 23:01

Jeanet:

Fijn om je zo te volgen, geniet van je verhalen!! Nog heel veel plezier en blijf maar schrijven!!
    Groetjes Jeanet

• 06 September 2013 - 21:47

Anneke:

Hoi Alieke. Mooi verhaal en leuk weer iets van je te lezen. En wat een beleving.
    We hadden mooi weer, maar nu met onweersbuien we wachten af met de temperatuur.
    Groeten uit Geesbrug

• 08 September 2013 - 18:32

Gea Hugen:

Hoi Alieke, leuk om je verslagen te lezen en mooi dat je het naar je zin hebt. Heel veel plezier en succes ! ik ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal. En die dure wijntjes ... ach voor je weet zit je weer in het dorpshuis, kan je dan achter een goedkoop wit wijntje een heleboel spannende verhalen vertellen. groetjes Gea Hugen

• 09 September 2013 - 22:01

Geesje:

Hoi Alieke,

Ik hoor het je zo vertellen. veel plezier, tot het volgende verslag

groetn

• 10 September 2013 - 13:53

Janine:

Heee Alieke,

Wat een leuke verhalen!! :) Ik heb me al even aangemeld voor je weblog ;)!!
    Vorige week met 3-0 van schut gewonnen trouwens! hihi.
    Heeel veel plezier meid! En zodra ik in Nieuw Zeeland ben gearriveerd zal ik het je laten weten :)
    Ben benieuwd naar al je belevenissen!